[GC] Script Beyond: Two Souls goed voor 4 films
Op Gamescom besteedde Sony (achter gesloten deuren) de nodige aandacht aan Beyond: Two Souls, de nieuwe game van Heavy Rain-ontwikkelaar Quantic Dream. David Cage vertelde onder meer dat het script voor de game wel 2000 pagina's lang is, wat goed is voor drie of vier films. Heel wat lijnen tekst dus die de acteurs uit het hoofd moeten leren, maar ergens is de lengte van het script niet zo onlogisch. Een game van Quantic Dream moet het immers hebben van dialogen en personages, en vaak reageren ze anders naargelang een bepaalde situatie anders uitdraait op basis van wat de speler doet. Waar een film gewoon één scenario volgt, moet de game voorbereid zijn om meerdere richtingen uit te gaan. Dit is trouwens onze eigen analyse, Cage zelf heeft over de reden van de lengte niets gezegd.
Voorts had Cage het wel nog over de technologie die gebruikt wordt om de acteurs om te zetten naar de game. Bij Heavy Rain gebruikte men, net zoals bij de meeste games, gewoon motion capture. Dit laat toe om de bewegingen van het lichaam te registreren, waarna het hoofd en de stem nog eens apart vastgelegd worden. Het geheel wordt vervolgens samengeplakt en nog afgewerkt door grafische vormgevers. Het probleem hier is evenwel dat de prestatie van de acteurs gesplitst worden en dat wilde men bij Beyond: Two Souls vermijden. Daarom is gekozen voor een nieuwe technologie, "performance capture", die toelaat om de gehele prestatie van de acteurs - zowel lichaam, hoofd als stem - in één keer op te nemen. Op die manier wordt alle emotie meteen goed geregistreerd en komt alles veel authentieker over.